Gratis, dyrt – kortsiktigt eller långsiktigt? Nedan följer fyra effektiva sätt att jobba med marknadsföring – från Johannalook.se, en PR-blogg med inriktning mot effektiv marknadsföring.

  • Jobba med reklam som syns ofta
    Reklam ger bäst effekt om den når många personer – som är relevanta för budskapet. Ett sätt att effektivisera sin marknadsföring är därför att jobba med material som kan användas om och om igen. Här kan exempelvis profilprodukter nämnas. Produkter så som kepsar, mössor, muggar, almanackor eller mobilskal. Billiga att producera och något som används i vardagen – av alla.
  • Gör bakgrundskontroll innan marknadsföringsbyrå anlitas
    Det är vanligt att större företag lägger ut marknadsföringsuppdraget på en marknadsföringsbyrå. Men innan detta sker bör alltid en bakgrundskontroll genomföras. Vad har företaget för referenser? Vilka kunder har de tidigare haft? Hur ser deras ekonomi ut? Risken är annars att företaget blir lurad på att betala mer än vad de får tillbaka.
  • Skapa en marknadsföringsplan
    På Johannalook.se finns en PR-blogg med allmänna råd och idéer – men även statiska artiklar som nås direkt från menyn. Det är artiklar som kan ses som ”stammen på ett träd”. De viktigaste delarna för att kunna lyckas med sitt PR-arbete. En av dessa handlar om vikten av att ha en marknadsföringsplan. En plan som visar vad företaget vill uppnå – vägen dit – och hur detta ska utvärderas på vägen. Utan en marknadsföringsplan är det en stor risk att arbetet inte sker strukturerat.
  • Förstå marknaden och framtidens branscher
    Idag skulle det vara ren idioti att marknadsföra häst och vagn som transportmedel… Vad håller på att försvinna på marknaden och vad håller på att växa fram? Det är extremt lätt att vara fokuserad på sin egen produkt utan att inse att marknaden ändras hela tiden och därmed även efterfrågan och hur marknadsföringen ska utformas.

Många företagare följer just en PR-blogg eller PR-nyhetssida för att följa upp trender och följa med utvecklingen. Det är även där som inspiration kan hittas till framtida upplägg på marknadsföringskampanjer. Det kan lika gärna gälla ord och fraser som används i samhället men där företaget anger ett annat namn på produkten.

PR-blogg, nyheter, marknadsbrev

För inspiration, nyheter, trender och utveckling på marknaden är det viktigt för företagare att följa med i samhället. Detta kan exempelvis ske genom att följa en PR-blogg men det är även viktigt att få inspiration från andra håll så som nyheter, marknadsbrev osv.